Čo má vaša spoločnosť spoločné so spoločnosťou Coca Cola? Prečo sa zamestnávateľom oplatí budovať značku? A na čom môžete budovať svoju značku? Prečítajte si náš úvod do budovania značky zamestnávateľa pre personalistov a dozviete sa to.
Viete, prečo sa vám pri pohľade na žiarivo červenú farbu vybaví Coca Cola? A prečo je tráva Air Bank zelená? Aj za týmito zdanlivo malými detailmi sa skrýva rozsiahly marketingový program s jediným cieľom – budovanie značky. Značka, resp. brand, je súhrou nespočetného množstva prvkov, z ktorých väčšina bola predmetom rozsiahleho výskumu. Marketingoví mágovia teda presne vedia, čo majú robiť, napríklad že ak značka predáva svoj tovar ako praktický, oplatí sa investovať do štruktúrovanejšieho vizuálu. (Affonso a Janiszewski pro Journal of Marketing)
Starostlivosť o brand však nie je len o grafike a nie je ani výhradnou záležitosťou predajcov spotrebného tovaru alebo bánk, ktoré chcú osloviť potenciálnych zákazníkov. Skôr by sa ňou mala zaoberať každá spoločnosť pôsobiaca na trhu práce vo forme employer brandingu. Značka spoločnosti môže prilákať aj odpudiť existujúcich zamestnancov a potenciálnych uchádzačov o zamestnanie. Môže znížiť náklady na nábor zamestnancov až o 50 % a zvýšiť počet uchádzačov o zamestnanie až o polovicu (Linkedin Talent Solutions).
Employer branding je proces, ktorým sa spoločnosť snaží vytvoriť a udržať si pozitívne povedomie a reputáciu ako zamestnávateľ. Tento koncept sa zameriava na vytvorenie silného imidžu spoločnosti a jeho využitie na prilákanie talentovaných zamestnancov a udržanie súčasných zamestnancov.
V dnešnom konkurenčnom prostredí je značka jedným z najdôležitejších aktív spoločnosti. A jej rozvoj by nemal byť ponechaný náhode. Najmä podľa reputácie a imidžu firmy sa rozhoduje už 13 % mladých. Na čo by ste sa teda mali z pozície recruitera alebo zamestnávateľa zamerať, aby ste ho zlepšili? A ako postupovať?
Čo je to brand zamestnávateľa? Napríklad inteligentné technológie
Najprv sa pýtajte. Máte ako zamestnávateľ firemnú víziu? Viete, aké sú vaše silné stránky? Ak nie, ujasnite si ich ako prvé. Nebojte sa využiť názory existujúcich zamestnancov. Čo považujú za najvýznamnejšie silné stránky spoločnosti? Keď budete mať ucelenejší obraz, môžete osloviť vedenie alebo marketingové oddelenie a spoločne vybrať, na ktorých prvkoch budete v budúcnosti viac stavať. Tie sa stanú základnými kameňmi vašej stratégie budovania značky zamestnávateľa.
„Najsilnejšie prvky značky sú tie, ktoré odrážajú realitu vašej firmy. Ak niečo nezodpovedá skutočným skúsenostiam vašich zamestnancov, nechváľte sa tým, aj keď je to marketingovo príťažlivé. Potenciálni uchádzači o zamestnanie by vás s najväčšou pravdepodobnosťou prezreli.“ (zdroj)
Čo konkrétne sa dá uprednostniť? Napríklad využívanie moderných technológií, ako je online personálny systém Alveno. Pomáha zamestnávateľom riadiť ich personálnu agendu a poskytuje analytické nástroje na zlepšenie interných procesov. Vďaka inteligentnému HR systému môžu firmy efektívnejšie riadiť zamestnancov a uľahčiť si administratívne činnosti.
S dochádzkovým a personálnym systémom Alveno si môžete vybrať, ako benevolentní chcete byť k svojim zamestnancom. Môžete ho používať ako prísny nástroj na evidenciu dochádzky alebo ako benevolentný systém, ktorý vám pomôže zabezpečiť dodržiavanie právnych predpisov na niekoľko kliknutí. Znižuje tak stres a tlak na zamestnancov, ale zároveň umožňuje zamestnávateľovi udržiavať potrebný prehľad. Okrem toho systém poskytuje ďalšie funkcie, ako je digitálne podpisovanie dokumentov alebo automatické schvaľovanie žiadostí o dovolenku. Do značky vášho zamestnávateľa tak prinesie dve želané hodnoty: otvorenosť voči inováciám a digitalizácii a prozamestnanecký prístup. A aké ďalšie koncepty ťahajú tento rok?
Dlhovekosť trendom pre rok 2024
Dlhovekosť je pre rok 2024 trendom hneď dvakrát. Ako je to možné? Po prvé, je to kľúčový základný kameň každej stratégie budovania značky zamestnávateľa. Určite poznáte otrepanú frázu, že povesť sa ťažko a pomaly buduje, ale ľahko a rýchlo stráca – a analógia je rovnaká aj v prípade brandingu.
Vaša značka ako zamestnávateľa sa buduje postupne a dlhodobo; určite to nie je otázka niekoľkých týždňov alebo mesiacov. Úspech si vyžaduje čas, úsilie a trpezlivosť. Preto by ste nemali náhodne opustiť postupy a stratégie, ktoré ste si stanovili. Každá zmena, ktorú zavediete, by mala byť dobre premyslená a starostlivo zvážená v kontexte celkovej stratégie vašej značky.
Dlhodobosť je zároveň výraznou výhodou pre celú vašu firemnú značku. Podľa odborníčky na employer branding Marty Riggins majú spoločnosti s dlhou históriou v roku 2024 veľkú konkurenčnú výhodu. Ak môžete, nebojte sa ňou pochváliť.
Často kladené otázky k budovaniu značky zamestnávateľa
Čo je to employer branding?
Employer branding je proces, ktorým sa spoločnosť snaží vytvoriť a udržať si pozitívne povedomie a reputáciu ako zamestnávateľ. Koncepcia sa zameriava na vytvorenie silného imidžu spoločnosti a jeho využitie na prilákanie talentovaných zamestnancov a udržanie súčasných zamestnancov. Employer branding sa zaoberá tým, ako spoločnosť komunikuje s vonkajším svetom a aké hodnoty a zásady sú pre ňu dôležité. Tento proces môže zahŕňať napríklad propagáciu značky spoločnosti, prezentáciu kultúry a hodnôt spoločnosti na verejnosti, podporu spokojnosti zamestnancov a zlepšovanie skúseností zamestnancov v spoločnosti.
Čo je cieľom employer brandingu?
Dôležitým cieľom budovania značky zamestnávateľa je prilákať kvalifikovaných zamestnancov, ktorí sa cítia motivovaní pracovať pre spoločnosť a jej hodnoty. To môže spoločnosti pomôcť dosiahnuť vyššiu produktivitu, znížiť fluktuáciu zamestnancov a zlepšiť obchodné výsledky.
Čo je to EVP (employee value proposition)?
EVP (employee value proposition) je súbor výhod, benefitov a hodnôt, ktoré spoločnosť ponúka svojim zamestnancom. Zahŕňa napríklad vyššie uvedené benefity, ale aj mzdu, pracovné podmienky, pracovný čas, rozvojové programy a ďalšie výhody. Tým sa snaží prilákať talentovaných zamestnancov a udržať si súčasných.