Vlastne sa podobá rande. Začína vzájomným oťukávaním. Obe strany majú určité pevné očakávania, z ktorých nehodlajú zľaviť. Veľa toho pri ňom zmôže celkový dojem a osobnosť. A keď sa pokazí, dokáže škaredé poškodiť reputáciu. O čom je reč? Samozrejme o náborovom pohovore. Ako sa naň úspešne pripraviť, aby vaša firma nezostala na ocot? Nazbierajte inšpiráciu v našom článku.
Nábor je celofiremný proces. Prejsť by ním mal kandidát, ktorý sadne nielen personalistovi, ale aj budúcim kolegom a šéfovi. Preto pri ňom nie je rozumné podceňovať prípravu. Než prvý záujemca o prácu vkročí do firemnej budovy, vlastne by ste za sebou mali mať väčšinu práce. Veľa dôležitých informácií vám totiž prebehne pod rukami práve ešte pred prvým osobným stretnutím. A viac než kdekoľvek inde platí: dvakrát meraj, raz rež. Čo všetko sa teda oplatí ohliadnuť?
Vyhraďte si dostatok času
Uchádzači si všimnú, ak sú odbavovaní. Až 49 % záujemcov o prácu je dokonca ochotných odmietnuť ponúkané miesto, ak si z pohovoru odnesú zlé dojmy. A aj keby ste si boli istí, že sa daný človek na dopytovanú pozíciu nehodí, možno sa pre neho niekedy neskôr objaví perfektné miesto na inom oddelení. Korektné zaobchádzanie zvyšuje šancu, že sa niekedy v budúcnosti skúsi prihlásiť znova.
V IRESOFTe na náboroch časom nešetríme. Výraznú časovú investíciu však na oplátku vyžadujeme aj od ľudí, ktorí sa k nám hlásia. Veríme totiž, že záujemcovia, ktorí nám poctivo venujú potrebný čas i pozornosť, skôr zapadnú do kolektívu. Preto ku každej vypísanej pozícii nachystáme hneď niekoľko kôl pohovorov. Navyše pred prvým osobným stretnutím pošleme ľuďom osobný dotazník. Niekoho to odradí. Niekto ho zabudne vyplniť. Zvyšných uchádzačov ale o to radšej posielame do ďalších kôl.
Navoďte príjemnú atmosféru
Na detailoch záleží a príjemné privítanie často rozjasní atmosféru celého dňa. Nezabudnite preto o chystanom pohovore povedať personálu na recepcii, nech ich prípadní návštevníci nezaskočia.
Ak plánujete viackolové pohovory, neurazí ani drobný darček. Trebárs v podobe praktického marketingového predmetu. Vyjadríte tým, že si ľudí, ktorí prejavili záujem o prácu vo vašej firme, vážite. A ak pohovor nevyjde? Aspoň im zostane milá pamiatka.
Samozrejmosťou je tiež ponúknuť niečo na pitie. Naopak dobrotami ku káve skôr šetrite. Hoci isto neurazia, málokto si v pohovorovom strese skutočne ponúkne. Navyše sú vlastne kontraproduktívne. S plnými ústami by sa totiž prípadným obdarovaným zle rozprávalo.
Posvieťte si na ich sociálne siete
Pred pohovorom je každý personalista tak trochu detektívom. Alebo by aspoň mohol byť. Dôsledná kontrola sociálnych sietí a celkovo internetovej stopy uchádzačov o prácu vám neraz ušetrí veľa neskoršieho mrzenia.
Rad ľudí necháva svoje profily voľne prístupné, hoci trebárs len na niektorých sociálnych sieťach. Ak sa vám podarí ich nájsť, otvorí sa pred vami hotová pokladnica informácií. Možno na Facebooku alebo na Instagrame odhalíte, že by uchádzač hodnotovo nezapadol do kolektívu. Pritom culture fit výrazne ovplyvňuje pracovné výkony.
Alebo sa naopak trebárs na LinkedIn dozviete niečo o jeho profesijných úspechoch – a potenciálnej ziskovosti pre vašu firmu.
Pred osobným stretnutím zavolajte
Rad personalistov pred prvým osobným pohovorom záujemcom o prácu najprv volá. Čo ich k tomu vedie? Nemárnia tým čas navyše? Práve naopak. Často je to práve tento telefonát, vďaka ktorému sa neskôr vyhnete zbytočnému čakaniu. To, ako bude daný človek znieť po telefóne a či vám to vôbec zdvihne, vám pomôže včas eliminovať nezodpovedných jedincov, ktorí na pohovor možno ani nedorazia.
Na zaujímavé postrehy o personáli už nemusíte vyťahovať šanóny ani otvárať Excel. Moderný dochádzkový a HR systém Alveno ponúka praktické poznámkové okienko ku každému zamestnancovi. Uložte si všetky dôležité informácie rýchlo, bezpečne, na jednom mieste.
Siahnite po zvýrazňovačoch
Súčasťou kvalitnej prípravy je aj chystanie otázok. Ak hľadáte inšpiráciu, môžete sa pozrieť na náš článok o najefektívnejších pohovorových otázkach. Tie najlepšie otázky priamo na telo ale často získate priamo z podkladov od uchádzačov o prácu. Nechajte sa nasmerovať obsahom ich životopisu a motivačného listu. Zvýraznite si, čo vám príde zaujímavé, aby ste sa potom na to mohli opýtať.
Tým však vaša práca s nimi nekončí. Skoro rovnako informačne hodnotné ako samotný text sú aj detaily. Akým štýlom uchádzač píše? Na čo sa zameriava? Dá sa z motivačného listu vyčítať nejaké hodnotové ukotvenie? Ako je na tom s gramatikou a s preklepmi? Aj tieto informácie si môžete zatrhnúť. Na pohovore potom na ne môžete nadviazať otázkami, ktoré vaše dojmy potvrdia alebo vyvrátia.